2016-08-19

Över 600 000 registrerade TV4 Play-konton!

I slutet av maj inledde vi arbetet med att göra TV4 Play till en inloggad tv-tjänst.

Genom att användarna loggar in för att ta del av vårt innehåll – förutom för klipp, nyheter och Nyhetsmorgon-material, som även framöver kan ses utan inloggning – lär vi känna våra användare bättre. Därmed kan vi också bygga en bättre tjänst, som både ger användarna en skräddarsydd upplevelse och våra annonsörer mer träffsäkra målgruppsköp.

Jag har ju tidigare skrivit om hur inloggningen redan från start gick över förväntan, och att vi efter fyra veckor hade nått över en kvarts miljon registrerade användare, trots att vi då bara hade släppt inloggningen på desktop.

I juli, efter fotbolls-EM, rullade vi också ut inloggningskrav på övriga plattformar; för Androids mobil- och tv-appar, för iOS-apparna (iPhone och iPad) och för Apple TV.

Och när sommaren nu börjar gå mot sitt slut ser vi hur vi med råge passerat smått fantastiska 600 000 registreringar sedan lanseringen för snart tre månader sedan. Och det under den sommarledighet som ofta utgör något av en lågsäsong för konsumtionen.

Det är inte utan viss förväntan vi nu ser fram mot nästa vecka, då flera av våra starka höstformat går upp. Idol, med premiär på måndag, brukar vara ett tungt draglok för oss – både linjärt och digitalt. Tillsammans med premiärer för The Night Manager, Fångarna på fortet, Tack för dansen och Parlamentet hoppas vi på ytterligare en skjuts i hur många som registrerar sig för TV4 Play, som fortsätter resan mot landets största och bästa onlinetjänst för underhållning och nyheter. Och som redan idag når ut till användare i alla åldrar över hela landet.

Mathias

Senast uppdaterad: 2016-08-19

Mathias Berg

Operativ chef reklam-tv, COO TV4-Gruppen

TV4-historia: Började som kanaldirektör i augusti 2014, blev COO TV4-Gruppen och operativ chef för affärsenheten reklam-tv i april 2016.

Innan dess: Försäljnings- och marknadsdirektör inom MTG, entreprenör och investerare i europeiska mediebolag, chef för YouSee, Danmarks största kabel-tv-bolag.

Viktigaste mediefrågan: Digitaliseringen och därmed den ökade globaliseringen av medielandskapet. Hur säkrar vi ett vitalt och relevant medieutbud för Sveriges konsumenter, och ett livskraftigt ekosystem av svenska innehållsproducenter och distributörer?