2016-06-21

Över en kvarts miljon registreringar på TV4 Play

För fyra veckor sedan tog vi ett stort steg i den fortsatta utvecklingen av TV4 Play, när vi införde inloggning på tjänsten. Allt med det tydliga målet att göra TV4 Play än mer användarvänligt – och att bygga landets främsta tv-tjänst för underhållning och nyheter online.

Jag skrev några rader om det här på bloggen redan någon vecka efter lanseringen, och hur den dittills hade gått över förväntan.

Innan vi ens summerat fyra veckor som inloggad tjänst är känslan fortfarande densamma. Kanske till och med ännu något bättre. Några spännande saker vi kan se så här långt:

Över en kvarts miljon registreringar hittills: Trots lågsäsong och säsongsavslutningar på många av våra program, trots ett pågående fotbolls-EM och trots att vi bara släppt inloggning för desktop, så har över 250 000 gratiskonton registrerats. Antalet nya registreringar har pendlat mellan som högst 30 000 och som lägst 5 000 konton per dygn, och fortsätter att ticka på i en strid ström. Det bådar onekligen gott när vi efter sommaren går igång med hela vår fantastiska hösttablå.

Hela Sverige representerat: TV4 Play ska vara Sveriges största digitala tv-tjänst för underhållning och nyheter – och ska vara startplatsen för den perfekta tv-upplevelsen för hela landet. Glädjande nog avspeglar sig det här när vi bryter ned registreringarna geografiskt. De som registrerat sig finns över hela landet, och på Sverigekartan ovan ser man den stor geografiska spridningen av var våra användare finns. Det blir tydligt att TV4 Play – liksom TV4 – är en del av Sverige.

Över hälften av användarna är under 35 år: Även när man bryter ned registreringarna på ålder får man intressanta resultat. Så här långt är över 50 procent av de dryga 250 000 som registrerat sig mellan 15 och 35 år. Den största enskilda gruppen i 10-årsintervall är 15-25-åringarna, som utgör över 30 procent. Omkring 25 procent är 36-55 år och omkring 20 procent är över 55 år. Åldersindelningen hjälper oss bland annat att förstå innehållspreferenser hos vår användare så att vi kan fortsätta utveckla starka digitala format, vid sidan av våra linjära, såsom Unga föräldrar, Singelliv, etc.

När fotbolls-EM slutar går vi in i nästa viktiga fas för inloggningsprojektet. Då släpper vi inloggningen till de på mobila plattformar som nu ligger klara att lanseras; iOS-apparna (iPhone och iPad), Apple TV samt på Android (både appen och TV).

Vi befinner oss fortfarande i början av byggandet av det nya TV4 Play, men med den designuppdatering och förändringar vi gjorde i våras samt med inloggningen vi nu håller på med har vi fått en bra start på den resan. Och jag vågar utlova mer spännande saker under hösten.

Mathias

Senast uppdaterad: 2016-06-21

Mathias Berg

Operativ chef reklam-tv, COO TV4-Gruppen

TV4-historia: Började som kanaldirektör i augusti 2014, blev COO TV4-Gruppen och operativ chef för affärsenheten reklam-tv i april 2016.

Innan dess: Försäljnings- och marknadsdirektör inom MTG, entreprenör och investerare i europeiska mediebolag, chef för YouSee, Danmarks största kabel-tv-bolag.

Viktigaste mediefrågan: Digitaliseringen och därmed den ökade globaliseringen av medielandskapet. Hur säkrar vi ett vitalt och relevant medieutbud för Sveriges konsumenter, och ett livskraftigt ekosystem av svenska innehållsproducenter och distributörer?