2016-05-04

TV4 Play blir bättre för användarna – och bättre för annonsörerna

I förra numret av Dagens Media skrev Carl Wåréus en gästkrönika om hur TV4 Play valt fel strategi och behövde ”ett nytt tänk”. Och att Bonnier Broadcasting borde ta ett större helhetsgrepp om tjänster och innehåll.

Wåréus har säkert ett antal poänger, men eftersom några av synpunkterna tycks bygga på missförstånd, flera av de förslag som framförs redan är genomförda, och andra är på gång att bli verklighet och redan kommunicerade till marknaden, så vill jag gärna kommentera krönikan.

Självklart finns saker som kan förbättras. Men det är också viktigt att ha fakta på bordet. Där en viktig del är att TV4 Play redan i dag är den absolut starkaste svenska kommersiella leverantören av online-tv, och dessutom har stärkt sin position. 2015 blev ett rekordår på många sätt. Vi nästintill fördubblade konsumtionen. Och konsumtionsökningarna fortsätter i år.

Den här tillväxten är resultatet av ett målmedvetet arbete med att stärka TV4 Play. Och också ett bevis för att användarna älskar TV4:s innehåll och profiler – inte bara linjärt utan också digitalt.

Ur ett annonsörsperspektiv innebär det här att TV4 Play levererar landets mest kraftfulla tv-erbjudande online, med ett svårslaget innehåll, räckvidd, engagemang och effekt. Med full transparens i vad man köper, och med en completion rate på reklamen på 97 procent. När vi utöver detta nu under 2016 har lanserat programmatisk handel samt inom kort målgruppsprodukter på förstahansdata via inlogg så känner vi oss väl rustade för att möta önskemålen från Sveriges annonsörer.

Så till de förslag Wåreus oro leder till:

”Gör TV4 Play gratis”
TV4 Play är redan – och har alltid varit – gratis. Utbudet i dag är större och mer populärt än någonsin tidigare. Och utöver det omfattande utbud som finns från våra många, stora och välkända format ökar också utbudet av ”Play first”-material, som Let’s dance junior, Unga föräldrar och Kjell. Gratis. TV4Nyheterna växer så det knakar och sänder mer live än någonsin, och Nyhetsmorgon slår alla tidigare digitala rekord. Att kunna ta del av det här gratis är och förblir en självklarhet även framöver.

”Flytta sporten till C More”
C More är redan nu digital avsändare för all relevant sport inom Bonnier Broadcasting. Redan för en månad sedan flyttades en stor del av de fullständiga digitala sporträttigheterna över till C More, som i dag livestreamar allt från de fyra största och viktigaste lokala rättigheterna i form av Allsvenskan och Superettan i fotboll samt SHL och Allsvenskan i hockey. Precis som i dag kommer man även framöver att kunna se delar av större sportevenemang och mästerskap i TV4:s kanaler, men vill man ha hela sportutbudet, alla mästerskap, alla matcher, på alla digitala plattformar – då är det C More som gäller. Kommunikation om detta går sedan ett tag tillbaka i alla våra kanaler. Det finns en enorm styrka i den här samverkan mellan TV4 och C More, och den styrkan kommer bli ännu tydligare.

”Kräv inloggning”
Alla våra förändringar strävar självklart efter att göra användarupplevelsen så bra som möjligt. En annan del som kommer bidra till det är den inloggningsfunktion som Wårérus efterlyser, som vi just nu sätter upp för TV4 Play, och som vi sedan ett tag är ute och berättar om på marknaden. Den ska bidra till att skapa ännu bättre användarupplevelser, utifrån varje unik användare. Och en annan fördel – både för användare och annonsörer – är att vi därmed också kommer att kunna skräddarsy och erbjuda en än mer relevant och anpassad reklamupplevelse. Där delar jag Wåreus poäng att det har alla möjligheter att bli en fantastisk produkt för Sveriges annonsörer, och jag ser med glädje fram emot att diskutera bokningar av vår nya digitala målgruppsprodukter inför hösten.

”Lägg ned TV4 Play Premium”
Det finns också de som är beredda att betala för att se TV4:s innehåll utan reklamavbrott, eller för att kunna bära med sig våra kanaler och se dem live via mobil, platta eller dator var man än är. Vill du göra det – ja, då ska du självklart också kunna göra det. Vi tror på valfrihet, och vet att det också är viktigt för våra användare. Är du däremot ute efter en premiumupplevelse kring film, serier, sport och barn, men också TV4:s innehåll, då är C More din destination. Det innebär att TV4 Play Premium inom en inte alltför avlägsen framtid inte kommer att se ut exakt som i dag. Faktum är att vi redan har påbörjat resan mot en ännu tydligare och mer attraktiv paketering av vårt innehåll, förändringar som kommer att bli ännu tydligare med tiden.

Jag delar med andra ord inte Wåréus oro. Finns det något jag ibland kan grubbla på, känna oro över och gärna diskuterar, så är det snarare den fortsatta bristen på transparens från många tv-aktörer online, och avsaknaden av en gemensam valuta som skulle göra det enklare och tydligare för annonsörerna. Annonsmarknaden kan dock vila tryggt i att TV4 Play även framöver kommer att stå för både innehåll, användarupplevelser, effekt och transparens som kommer gynna dem.

Mathias

Senast uppdaterad: 2016-05-04

Mathias Berg

Operativ chef reklam-tv, COO TV4-Gruppen

TV4-historia: Började som kanaldirektör i augusti 2014, blev COO TV4-Gruppen och operativ chef för affärsenheten reklam-tv i april 2016.

Innan dess: Försäljnings- och marknadsdirektör inom MTG, entreprenör och investerare i europeiska mediebolag, chef för YouSee, Danmarks största kabel-tv-bolag.

Viktigaste mediefrågan: Digitaliseringen och därmed den ökade globaliseringen av medielandskapet. Hur säkrar vi ett vitalt och relevant medieutbud för Sveriges konsumenter, och ett livskraftigt ekosystem av svenska innehållsproducenter och distributörer?