2015-11-27

12 minuter är färre än 41

De flesta stora medier har redovisat rekordhöga tittar- och användarsiffror efter de senaste veckornas händelseutveckling. Senast ut var Aftonbladet.

Det blev dock lite fel i jämförelsen av tv-tittandet. Det är lätt hänt. Vi befinner oss i en tid då det är en svår konst att på ett relevant sätt jämföra strömstarter, tid, linjär titt, målgrupper, definitioner av nyheter, unika webbläsare, konsumtion på olika plattformar osv. Branschen är i stort behov av gemensamma mätsystem.

Men eftersom Aftonbladets chefredaktör i sin blogg använder jämförelser med TV4 för att beskriva sin bild av den omvandling vi befinner oss i, vill jag ändå korrigera.

Jan Helin skriver:
"Livesändningen från Paris hade i genomsnitt 12 minuter och 24 sekunders tittartid i Aftonbladet TV. Det är en mycket bra siffra. Den kan jämföras med TV4:s rapporterade snitt tid på 12 minuter. Expressen rapporterar ingen data om tittartid."

Jag borde ha varit tydligare i mitt tidigare inlägg om våra TV4-siffror. I våra 12 minuter ingår alla korta klipp, det är inte ett mått på enbart vår livesändning. Så låga siffror har vi inte på längre livesändningar eller program.

Det är ju en av de stora skillnaderna mellan oss broadcastaktörer och tidningarna. Aftonbladet och Expressen har imponerande strömstartstrafik. TV4 och SVT har mycket hög digital konsumtion i tid. Det är ju inte heller märkligt då vi framförallt producerar långa livesändningar eller program.

Tittar vi på livesändningen från Paris under lördagen hade vi till exempel i snitt per strömstart 41 minuter. Tittar vi på unika besökare (alla devicer) blir snittiden hela 62 minuter.

Tittar vi på nyhetslive (ej klipp) hela perioden från den 13 till den 22 november, ligger tiden per genomsnitt för strömstarter på 23,5 min, och för unika besökare på 75 minuter. Nyhetsmorgon som ligger högt under hela perioden, har en toppnotering på nära 84 min per startad ström.

Det går att plocka ut olika siffror som mäter tid. Jag vet inte exakt hur Aftonbladet räknat sina 12 minuter, men jag gissar att de inte plockat ut sin lägsta siffra. Och mäter de desktop, mobilt, padda osv?

Kategorier som "nyheter, nöje, sport" är också svåra att jämföra. Vad lägger olika redaktioner i de skålarna? Är en nyhet om Idol underhållning eller nöje? Och blir autostarten mindre självspelande om det står text+tv innan du klickar? Definitionen ändras och den räknas inte längre som en autostart, men jämförelsen med aktörer utan den funktionen blir ju då skevare.

Som sagt, felkällorna är väldigt många så fort vi försöker jämföra konsumtion på olika redaktioners olika slags plattformar och tjänster.
Jag förstår att Aftonbladet, men sin starka digitala position kan känna sig stressade ända in på bara datorsladden, när allt fler aktörer nu tar digitala marknadsandelar.

För trots all webb-tv som pumpas ut, ökar den digitala tv-titten snabbt för såväl TV4 som SVT. Samtidigt som Expressen nafsar i hälarna och med jämna mellanrum skickar ut releaser om ökade marknadsandelar på huvudkonkurrentens bekostnad.

Och nu ökar konkurrensen ytterligare när SVT, som de aviserade i dagarna, organiserar om med större live-tv fokus. Både SVT och sr är ju dessutom redan stora digitalt på sina sajter.

Nyhetsbolaget som producerar våra nyheter, har redan en mer liveanpassad organisation, även om det givetvis finns arbete kvar att göra här också. Och bara i år har TV4 nära tredubblat antalet livesända nyhetstimmar per dygn mellan vår och höst.

Det gör vi ju givetvis därför att vi ser ett starkt samband mellan digital och linjär trafik. Tittandet ökar i alla kanaler när vi integrerar. Jag gissar att SVT ser samma samband.

Med det sagt: det är bra att känna viss oro. Särskilt för marknadsledare. Det gäller även oss på TV4. Den som förtränger känslan av blåslampans svidande värme mot ryggen rör sig nog för långsamt.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

 

Senast uppdaterad: 2015-11-27

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.