2014-08-22

Bekänn färg - TV4 hjälper dig

Det här valet är brokigt, mångfacetterat och oförutsägbart. Tonläget i debatten ofta uppskruvat. Och samtidigt som vi är många som klickar på partitester och länkar och trevar efter ett beslut om vad vi egentligen ska lägga vår röst på för de närmaste fyra åren och vår vardag, träffar bilder från katastrofer ute i världen oss som projektiler i tv-soffan. Enligt Unicef har organisationen aldrig haft så många konflikter och katastrofer att hantera det mänskliga lidandet kring på en och samma gång.

Det är en skarp påminnelse om hur viktig demokratin är.

I allt det här vill vi på TV4 hjälpa våra tittare att fatta ett beslut, göra fler osäkra väljare lite säkrare och göra ett val. Rösta.

Det är ingen unik ambition. Den som tittar igenom valtrailers för olika tv-bolag ser den manifesterad och uttryckt på lite olika vis.

De kreativa formgivarna av valvisionen för TV4 finns på Nyhetsbolagets grafikavdelning. Cecilia Gustafsson och Johan Oijens fångade känslan av ett val med bred palett och många olika perspektiv. Grafiken tog form i kantiga kuber i rörelse.

TV4 vill uppmana tittarna att bekänna färg, bara för sig själva eller i samtal med andra, det spelar ingen roll. Vår valtrailer som tagits fram av byrån Chimney bygger på den uppmaningen, och är rak med värme och allvar. Vi vill göra valet begripligare genom att sortera bland alla frågor och nå ut till alla överallt i landet oavsett förkunskaper. Genom att avslöja och genomskåda och förklara. Genom att göra det lite roligare att utnyttja allas vår demokratiska rättighet.

BBC uttrycker det här elegant, tycker jag, i en valtrailer de sände inför valet i Storbritannien 2010. Här syns dimma som stryker genom bilder av människor i rörelse, gatumiljöer, sjukhus, skola. ”Need som clarity on Election issues?” ”BBC makes it clear”. Fin känsla och enkelhet.

Det visar sig att det är en svensk producent som skapat trailern. Marcus Söderlund på Folke Film. Han berättar att BBC gav honom utrymme att tänka fritt kring deras vision för valbevakningen. De var dock noga med att bildvalet inte på något sätt kunde anses gynna någon politisk part, sittande makt eller utmanande.

Även programdirektören för nyheter på SVT, Robert Olsson, ger uttryck för den här oron, i sin krönika om public service-kanalens valtrailers, framtagna av reklambyrån Forsman & Bodenfors:

”Från nu och fram till valet är det mycket spända nerver i parti- och organisationssverige. Så jag utesluter inte att någon får för sig att vi i dessa filmer tar aktiv ställning för en politisk fråga. Till exempel att vi är mot vinster i välfärden. Eller att vi slår ett slag för ökad valfrihet i välfärden. Naturligtvis gör vi inget av detta. Vi slår ett slag för det demokratiska statsskicket och uppmanar folk att använda rösträtten. I sitt eget intresse. För samhällets bästa.”

SVT vill få tittarna att värna sin röst genom att gestalta en slags skräckvision av kommersiell rösthandel i iskall byråmiljö. Humor som väckarklocka.

Norska public service, NRK, är väl kanske den mest ogenerat uppfostrande av oss tv-kanaler som får exemplifiera valambitionerna i det här inlägget. Tittarna får klart besked om att deras röst faktiskt spelar roll, även om de finns bland dem som inte har förstått det.

Norska TV2 är lite mer ospecifika och påminner om valets viktiga frågor.

CNN, som tidigare fått uppmärksamhet för olika sätt att använda tekniken, har även gjort instruktiva trailers i syfte att förklara för tittarna hur val faktiskt fungerar.

I år gör även svenska tidningssajter val-tv, och Expressen låter programledaren Niklas Svensson påminna om tidningens partiledardebatt i en trailer med bollar i rörelse som faktiskt påminner vagt om kanalgrafiken för TV4. Aftonbladet har just släppt en trailer för sin första tv-sända partiledardebatt och illusterar den som en historisk boxningsmatch med ett slags ödemättat skräckfilsmfilter.

Sveriges radio har nytt samarbete med kommunikationsbyrån CP+B och placerar i år ut minivalstugor där kommentatorn Tomas Rambergs välkända röst berättar vad partierna vill. Roligt grepp.

Även på TV4 har vi testat ny former för att informera och förklara. Vi producerade till exempel 10 korta faktavideos för instagram och Youtube inför EU-valet där vår kommentator Anders Pihlblads förklarar hur ett val fungerar. Just nu rullar också kommentatorn Marcus Oscarssons ”Partiskolan” i TV4Nyhetsmorgon, och på våra digitala kanaler.

Mediebranschen må befinna sig i kris. Men svenska nyhetsredaktioners samlade bevakning inför valet 2014 är faktiskt imponerande.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

Senast uppdaterad: 2014-08-22

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.