2013-08-15

Hård kamp om morgontittare

Nyheter i TV4 har gått bra i sommar. Så bra att vi har ökat tittande jämfört med i fjol, i princip hur man än mäter. Tittandet har gått upp i åldersgrupperna 3-99 år och 12-59 år. Tittandet har gått upp bland män, och bland kvinnor. Tittandet har gått upp för 19-nyheterna, för 22-nyheterna och för Nyhetsmorgon.

Det här är naturligtvis väldigt roligt och ett fint kvitto både för TV4 och för Nyhetsbolaget som producerar våra starka nyhetsprogram.

Själv har jag kopplat av på klippor i Ålands skärgård, och där avslutat sommarläsandet med boken ”Top of the Morning”. New York Times-journalisten Brian Stelter beskriver initierat den hårda kampen om de amerikanska morgontittarna. Det här är riktigt bra läsning för alla som är intresserade av dynamiken inom tv-produktion.

Boken är också ett dokument över hur stark tittarnas relation är till morgon-tv och nyhetsprofilerna som bär upp programmen. Det handlar om en personlig relation. Stelter talar om en extra familj, där det spelar stor roll hur tv-familjen mår.

Kampen står mellan Today, NBC och utmanaren Good Morning America, ABC.

Today, klart ledande sedan många år, har i bokens inledning börjat tappa andelar till Good Morning America. Today-bossen Jim Bell identifierar nyhetsankaret Ann Curry som problemet bakom vikande siffror, och inleder planen på att ersätta henne. Men ”operation bambi” går fel. Ann Curry vill inte lämna Today, och när hon slutligen tar adjö av tittarna i direktsändning spricker rösten. Tittarna blir rasande - på Today och på hennes parhäst i rutan Matt Lauer. Det historiska avskedet är bara en googling bort på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=eUtEn5tGsSI och reaktionerna fortsätter att välla in till redaktionen under lång tid.

”Operation bambi” är dock bara en del av förklaringen till varför Good Morning America i april 2012 går om flaggskeppet Today efter 16 år. Today har fastnat i en snurra av felaktiga strategiska beslut, dålig tajming, haltande personkemi mellan profilerna, rädsla för att vara ”för lättviktiga” och osäkerhet i ämnesval. Samtidigt som morgonfamiljen på Good Morning America mest ”ser ut att ha roligt”.

Kampen om morgontittarna är onekligen tuff. Du måste förtjäna publiken varje dag. Den fighten bedriver vi även på TV4 och SVT.

TV4 bröt faktiskt ny tv-mark när Malou von Sivers och Bengt Magnusson för snart 21 år sen välkomnade svenska morgontittare för första gången. Då hördes många skeptiska röster som tvivlade på att folk ville titta på tv så tidigt på dagen. Men Nyhetsmorgon, som vid starten hette Gomorron, ändrade människors morgonvanor. Vid starten var sändningen två timmar lång. I dag är den fyra.

TV4 är fortfarande ledande, och våra lysande profiler är helt avgörande här. Med sömnbrist som ständig följeslagare gör de en storartad insats varje morgon. Sänd gärna en särskild tanke till dem, och alla andra i morgonproduktion, som gör att din tv-morgon blir lite roligare nu när hösten drar igång.

Så ska vi på TV4 försöka förtjäna lika fina siffror för nyheter både morgon och kväll resten av året.

 

 

Senast uppdaterad: 2013-08-15

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.