2016-01-29

Linjär-tv älskar digitala tittare

Den här är en av de tydligaste bilder jag sett som visar det branschen plötsligt blivit varse.

Digital tv-konsumtion äter inte upp den linjära.

Tvärtom.

Nyhetsmorgons linjära tittarkurva vänder uppåt, precis samtidigt som den digitala. Det vill säga att om du gör rätt linjärt och rätt digitalt, växer titten på båda håll ungefär samtidigt. Du får en synergiffekt.

Mediekåren tittar yrvaken på de starka siffrorna tv-branschen visar upp. Krisen för "gammal-tv" var ju här, den var över oss, pulka nedåt i isbacke.

Men som DN skrev häromdagen har "de svenska tv-husen lyckats bryta den negativa trenden."

"Vid årets slut kunde TV4-Gruppen dra en lättnadens suck - man gjorde sitt näst bästa år för traditionell, linjär tv någonsin."

Det betyder ju knappast att vi kan pusta ut. Yngre tittare skaffar sig nya vanor i snabbt takt. Och allt fler aktörer gör tv. Sedan har vi ny konkurrens om användarnas tid i en oändlig appvärld av mobila möjligheter.

Men det faktum att våra starka program faktiskt blir ännu starkare om vi lyckas nå publiken på alla plattformar, ger oss marginaler i förändringsprocessen.

Bilden här visar alltså hur tittandet utvecklats för våra två största nyhetsformat, Nyhetsmorgon och TV4Nyheterna 22, under tre år - jämfört med det totala linjära tv-tittandet för hela branschen, det så kallade PUT-måttet (People Using Television). Vi jämförde även med Gomorron i SVT. Vi indexerade i tusentals tittare för att få jämförbarhet.

- 22-Nyheterna har under tre år ökat 12 procent jämfört med PUT-utvecklingen.
- Nyhetsmorgon har ökat 21 procent.
- Och tittar vi på Nyhetsmorgons digitala kurva ser vi alltså att den digitala titten sticker uppåt, vid nästan exakt samma tidpunkt som den linjära titten drar iväg. Efter sommaren 2014.

Trenden för det totala linjära tittandet är svagt sjunkande. Med våra nyhetsprogram är det tvärtom. Tittandet ökar. Och ökningen följer den digitala tillväxten.

Tydligast samband ser vi hos Nyhetsmorgon. Programmet startar dygnet, och har färre yttre faktorer som påverkar titten än tex program på primetime, vilket gör den direkta digitala effekten enklare att se. Nyhetsmorgon har en konstant konkurrens då SVT har sitt Gomorron, likartad programmering hos andra kanaler under perioden, samt saknar starkt inflöde av tittare i vår egen tablå (inget starkt program precis före).

Nyhetsmorgon har gjort ett enastående bra jobb, och kvittot är tydligt. När hela laget börjar jobba på ett nytt sätt där digitalt och linjärt hänger ihop hela vägen under produktionen, vänder båda kurvorna uppåt på samma gång.

Allt startar i hjärtat av produktionen. Den som tror att det räcker med att ta ut klipp och sprida ur linjära program, har missuppfattat. Det handlar om att producera riktigt bra innehåll, med superproffs som programledare, ha rätt tajming, få tusen detaljer i bildspråk och repliker att flyta sömlöst och snyggt.

Och allt det här ska byggas över tablågränserna. Strategier för Facebook och andra sociala medier är givetvis nödvändigt.
Alla program har lite olika logik. Det är många hjul som ska kugga i och börja snurra i takt. Det kräver att människor med olika kompetenser samarbetar väl.

Även för 22-Nyheterna som ökar linjärt, ser vi ett samband med digital titt. Framförallt under hösten 2015. Här stavas nycklarna framförallt livesändningar och hur vi använder nyhetspushen för TV4 Play.

Ökningen i spenderad tid på nyheter digitalt har ökat markant under de senaste månaderna, och det ska bli mycket spännande att se hur vi kan fortsätta att utveckla det här under 2016.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

Senast uppdaterad: 2016-01-29

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.