2016-01-01

Mot ett gott nytt tv-år 2016

Programledarna i TV4 småpratade med meteorologen i Nyhetsmorgon om nyårsvädret häromdagen. De konstaterade att det blir klart väder. Bra för den som vill skjuta raketer. "Om man får vara lite ego". "Lite vanlig". Det räckte för att väcka storm i hundskål och upprörda känslor i sociala medier.

2015 är året då lite skapade mycket väldigt snabbt. Kanske särskilt om något utspelat sig i tv.

Ibland kan det svepa en trött suck genom tv-korridorerna, det får jag tillstå. Och jag vill direkt säga att jag tycker om djur, kan förstå oron inför dygnet av smällare, inte tycker att man ska nonchalera problemet med smällare för rädda djur, beklagar om någon misstolkat våra programledare, men vill betona att de faktiskt inte menade riktigt allt som tillskrivs deras småprat.

Men framförallt vill jag påpeka att vi oftast uppskattar dialogen med publiken och alla känslor våra program väcker. Det är fantastiskt kul, sagt helt utan ironi, och med handen mot min mops pickande hjärta där hon bökat sig ner i mitt knä, när jag skriver, i sitt ständigt sökande efter kroppskontakt.

Och samtidigt som 2015 var året då små vardagligheter kunde skapa stort intresse, var det här året då terror och mänsklig fasa kom oss närmre än på mycket längre.

I januari för snart ett år sedan samlades runt 3000 personer på Sergels torg för att hedra offren för attentatet mot satirtidningen Charlie Hebdo. I november slog terrorister till igen mot Paris, den här gången riktad mot unga människor på konsert, restaurangbesökare, fotbollsälskare. I Sverige har vi levt med förhöjd hotbild sedan dess.

Under året har dessutom Europa haft en våg av flyktingar att ta hand om. Människor har flytt krig i bräckliga farkoster och sökt vår hjälp. Empatin har växt, men också en fulare baksida. Polariseringen har tilltagit.
I den här verkligheten har medierna försökt navigera. Det ansvariga utgivarskapet är kanske viktigare än någonsin, i en tid då Facebooks algoritmer sprider främlingsfientligt innehåll som vore det nyhetsartiklar från vilken sajt som helst.

TV4 valde för övrigt ett annat spår gällande just hatsajter. Vi valde att blockera dem från att bygga sin retorik med vårt tv-innehåll.

Efter attentaten i Paris gjorde Novus en undersökning åt SVT. I den framgår hur viktiga såväl SVT som TV4 är för tittarna i nyhetsförmedlingen. Publiken litar på oss. De väljer oss för att få fördjupning och förståelse.

Våra tittarsiffror för TV4 visar också att vi för många blev förstahandsvalet under terrordygnen. Faktum är TV4 generellt sett går urstarkt under 2015, andelsmässigt det bästa året sedan 2007. Och den starka titten syns både linjärt och digitalt. För att möta publikens nya krav kommer vi de närmaste åren se ett stort fokus på utveckling av tv-tjänster, mätverktyg och användardata i hela tv-branschen.

Och publiken som konsumerar digitalt tittar länge. Under den nyhetsintensiva månaden november ägnade tittarna drygt 1,6 miljoner timmar åt TV4Nyheterna och Nyhetsmorgon via TV4 Play. Det är en remarkabel ökning sedan samma period förra året. Då låg tittandet på runt 400 000 timmar. Och trenden är tydlig för hela året, inte bara november.

Det här förtroende från tittarna är givetvis oerhört viktigt att förvalta. En lista över saker som vi lyckats genomföra under 2015, och några löften inför 2016, kan se ut så här:

- Vi slog alla våra digitala mål för nyhetstrafiken under 2015, och lovar att göra vårt bästa för att fortsätta producera ett innehåll som ni vill se på närmast tillgängliga plattform.

- Trovärdighet bygger på relationer. Jag vill påstå att vi har Sveriges mest lysande programledare. Under 2015 gjorde vi dessutom flera nya toppvärvningar. Vi kommer att fortsätta bygga våra stjärnor under 2016.

- Strax före nyåret 2015 värvade vi Nicke Nordmark och Hasse Johansson till Kalla fakta. Nicke för rollen som programledare. Programtiden förlängdes till en heltimme. Kalla fakta fick under året en Guldsdpade och en Kristall. Vi har fler prisvinnande programkandidater på gång. I vår kommer vi dessutom att genomföra ett nytt projekt för att öka kunskapen och intresset för grävande journalistik.

- Nästa värvning var Samir Abu Eid. Få kan som han göra det svåra begripligt för en tv-tittare. För TV4 är rekryteringen också en strategisk satsning på rapporteringen från Mellanöstern, men en korrespondent boende i området. Relevansen för fördjupande perspektiv härifrån kommer knappast att minska nästa år.

- Ebba von Sydow rekryterade vi till Nyhetsmorgon. Vårt morgonprogram som gått urstarkt hela året såväl linjärt som digitalt. Under året har vi ökat nyhetstrycket i programmet, samtidigt som vi har fortsatt att tillåta och utveckla det lekfulla.

- Under det här året sjösatte vi också vår nya studio för TV4Nyheterna och för Nyhetsmorgon. Med noll tekniska haverier, vilket är ett konststycke av teknik- och produktionsansvariga. Den här studion ska hålla i många år,  ovh vi har långt ifrån utnyttjat dess fulla potential. Redan nu kan vi utlova fler livesändningar, och fördjupat berättande i 22-sändningarna.

- Nyhetsbolaget, som producerar våra sändningar, har gjort ett enormt jobb under året med att ställa om redaktionen och anpassa produktionen efter nya tittarkrav. Under 2016 kommer vi att kunna sända live ännu snabbare, och när som helst. Den digitala och linjära produktionen har blivit långt mer integrerad i respektive programredaktion, vilket också gör att de med känsla och kunskap om respektive program, producerar för olika plattformar i olika format.

- Nyhetsbolaget och TV4 har även fler projekt tillsammans på gång kring nytt berättande, till exempel med 360-tekniken där vi var snabbaste mediehuset i Sverige att testa det nya formatet. Det grafisk och visuella berättandet kommer vi att fortsätta utveckla på olika sätt under nästa år, och är en viktig del i vår strategi.

TV4 har en egen röst i nyhetsflödet. Den kommer vi att fortsätta värna och stärka. Det behövs många olika seriösa nyhetsredaktioner för en sund demokrati, det har vi i Sverige, men det är inte ett givet tillstånd för en hårt pressad mediebransch. Och TV4 är idag den enda kommersiella broadcastaktören som utmanar SVT med ett rikt nyhets- och samhällsutbud. Konkurrensen gör oss bägge bättre. Och vi skiljer oss åt.
TV4 beställde en Novusmätning efter Paris för att mäta tittarnas uppfattning kring olika mediers rapportering. Mätningen bygger på djupintervjuer. Opinionsinstitutet Novus sammanfattar tittarnas uppfattning så här:

"SVT - lite "torra" och tråkiga men med duktiga, professionella journalister som på ett bra sakligt sätt speglar nyheterna ur flera perspektiv. Fångar både det lokala och det globala."

"TV4 - den "moderna" kanalen som bjuder på seriösa och sakliga nyheter på ett personligt lättsamt sätt. Variation och bredd i nyhetsutbudet och öppenhet för spekulation. Mer lokala än globala. Bra nyhetsankare och programledare, snygg scenografi".

Ja, ungefär så kanske.
Gott nytt år, och mot ett intensivt tv-år 2016!

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

Senast uppdaterad: 2016-01-01

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.