2015-06-10

När SVT granskar TV4

Uppdrag granskning ikväll handlade om TV4 och lokal-tv.

Våra lokala nyheter saknas av flera tittare som intervjuades i programmet. Reportaget gav en tydlig bild av TV4 som en yngre kanal, med en egen röst, som når ut till andra än vad SVT gör.

Det här förtroendet vill vi fortsätta att vårda. Även om vi inte längre sänder nyheter lokalt, har vi 25 medarbetare runt om i landet utöver vår stora huvudredaktion. Vi vill ge våra tittare och användare den bästa riksbevakningen de kan få.

Faktum är att tittandet på TV4Nyheterna i just Värmland, föremål för granskningen, har ökat sedan vi slutat sända lokal-tv. Detta trots att vår lokala redaktion i Värmland var ambitiös och omtyckt.

Det kan bero på att vi har blivit bättre på riksplanet. Vi har efter omställningen fått kraft att utveckla våra tjänster och program digitalt. Vi har kunnat stärka vår utlandsbevakning och vår undersökande journalistik med viktiga rekryteringar. Och vi har kunnat pröva nya format för nyhetsberättandet. Andelen inslag från andra delar av landet än Stockholm har också ökat i rikssändningarna efter förändringen.

Kvällens Uppdrag granskning var dock ingen hyllning till vårt beslut att lägga ner lokal-tv. SVT byggde upp en bild av en konkurrent som svikit såväl sin publik som myndigheten som delar ut tillstånd. Och det är bra att mediehusen granskas.

Även om jag blir bekymrad då en av reportrarna bakom reportaget, Anna Jaktén, på twitter under programmet skriver att TV4 inte har ”hävdat att de regionala sändningarna inte lönade sig. De hade ekonomiska svårigheter i början, men gick sedan bra.”

Det är fel. De lokala sändningarna var en stor förlustaffär. Vi tvingades ställa om för att kunna lägga resurserna på digital utveckling.

I Uppdrag gransknings chatt efter programmet svarar Jaktén att TV4:s sändningstillstånd gäller i sex år. Fel. Vi har ett tillstånd på tre år.

(Mer pikant var det att under programmet höra en myndighetschef värna yttrandefriheten, medan en hög mediechef ropade på hårdare myndighetsreglering av det fria ordet. Lite ombytta roller här.)

Vi befinner oss i ett läge där många lokala mediehus har aviserat stora besparingar. Bara i år har två tidningar lagts ner, Dagbladet i Sundsvall och Folket i Eskilstuna. Stora medieföretag som Mittmedia, Stampen, NTM-gruppen, och Hallpressen har de senaste åren fattat beslut om att centralisera resurser som exempelvis redigering.

I en tid då TT, den nationella nyhetsbyrån, inte har någon medarbetare norr om Stockholm – är det bra att Uppdrag granskning synliggör behovet av journalistik. Public Service-bolagen har ett särskilt uppdrag men också en särskild finansieringsform som ger dem runt 7 miljarder per år. De kommersiella bolagen måste klara den digitala omställningen genom att uppfinna nya affärer och nya sätt att samarbeta, för att bekosta journalistiken.

Kvällens program var SVT:s andra om lokaljournalistiken. Förra gången var det Stampen-koncernen som var föremål för utredning. Det vore intressant att även se en djupare analys av public servicebolagens egna ageranden och påverkan på marknaden för de lokala tidningarna, samt gynnandet av amerikanska börsjättar som Facebook via gratis tv-innehåll från SVT.

Men det kanske kommer.

Ps. Tittartips: Direkt efter Uppdrag granskning ikväll, visades Kalla fakta i TV4 och vår landstingsgranskning av BB-vården. En annan bransch som mår bra av genomlysning.

 

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

 

Senast uppdaterad: 2015-06-10

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.