2014-11-07

Rätt att sända live om ubåtar

Goda nyheter för SVT: Det går att fånga upp tittarna för livesändningar utanför linjär tablå.

Under augusti till oktober ökade TV4 nyhetstittandet digitalt med 187 procent, jämfört med samma period i fjol. Våra livesändningar under riksdagsvalet och ubåtsjakten i Stockholms skärgård har starkt bidragit till ökningen.

Ser på det 18 minuter långa inslaget om SVT:s nya livestudio. SVT, som kritiserats från olika håll i kölvattnet av ubåtsjakten, skriver i sin introduktion till inslaget att de gång på gång fått ”däng” av kvällstidningarna. ”Lajvsändningar på webben har inte varit SVT:s starka sida. Men nu är nya webbstudion klar. SVT tar upp lajvkampen.”

Något motvilligt, får man väl säga att reportaget ger intryck av. Och med en del reservationer. Men public service gör naturligtvis helt rätt i att ta upp handsken och ge tittarna möjlighet till bredare nyhetsbevakning. Det är också ett bra läge nu, eftersom publiken tycks efterfråga och förvänta sig nyhetsrapportering i realtid, det vill säga att vi sänder när det händer istället för att enbart summera när något redan hänt. De vill ha både och.

TV4 och Nyhetsbolaget som producerar våra nyheter har också en hel del kvar att göra för att möta tittarnas nya krav, men vi har fått ett ökat nytänkande och driv i redaktionen då vi dagligen sänt livenyheter utanför TV4-tablån i över två år.

När den linjära 24-timmarskanalen TV4 News gjorde sin sista sändning i slutet av augusti förra året, lade vi direkt en ny miljonbeställning på livesänd nyhetsbevakning i TV4 Play. Det här beslutet fattades trots att det fanns en rad relevanta frågor att ställa.

Vem skulle hitta de här sändningarna, givet att TV4 saknar en startsida lika stark som kvällstidningarnas? Hur såg intäktsmodellen ut, givet att annonsintäkterna knappt täckte mer än en lillfingernagel av vad tv-produktionen kostar?

De här frågorna är ju fortfarande inte fullt ut besvarade, men vi kommer att fortsätta utforska potentialen i livesändningar och ett kvickare nyhetsförmedlande under 2015.

Samtidigt ska vi investera mer i våra kvällsprogram och den fördjupande journalistiken. Det går inte att välja, formerna för rapporteringen fyller olika behov hos våra tittare och vi ska utveckla nyheterna i dubbla riktningar.

Vår nya 25 personer starka riksredaktion på tio orter runt om i landet, som vi byggde upp i samband med nedläggningen av lokal-tv, har redan märkbart breddat tilltalet i våra kvällsändningar.

De ger liv och färg till rapporteringen och har blivit en integrerad del av vår stora huvudredaktion mycket snabbare än vi vågat hoppas på. Dessutom är de duktiga på liverapportering, och att lösa uppgifter snabbt på egen hand, som lokaljournalister ofta är.

TV4 News byggde på ett linjärt sätt att tänka med fokus på studiorapportering och tablålagda sändningar och program. Idag sänder vi mycket mer från fältet, och ofta med enklare teknik.

Vi märker att allt fler av våra tittare hittar våra livesändningar. Den ständiga beredskapen för att plötsligt dra igång, är också en viktig del i att hålla den redaktionella hjärtmuskeln i rörelse.

På ett år har spelplanen för medierna förändrats på flera sätt. En viktig förändring för oss på TV4 är startsidornas minskade betydelse. Den nya infrastrukturen har plötsligt förändrat läget på mediernas digitala slagfält. Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Omtalat och andra flöden har blivit vår nya ”startsida”.

Via de här kanalerna kan vi nå vår publik, även då de inte valt att sätta sig och trycka på fjärrkontrollen i en tv-soffa. TV4 är ett starkt varumärke och en trovärdig avsändare. Vi har också många välkända profiler med rika konton i sociala medier.

Nyheterna har ökat sina strömstarter med 187 procent under augusti-oktober 2014, jämfört med samma period i fjol. Och då tävlar vi ändå mot siffror som steg kraftigt i september 2013 på grund av livesändningarna kring bärgningen av fartyget Costa Concordia och president Obamas besök i Sverige.

Räknar vi in alla klipp och program för nyheter/samhälle ligger vi nu på 750 000 startade strömmar i veckan i genomsnitt.

Spelplanen för nyhetsförmedlarna kan snabbt förändras igen. Vi som agerar här måste vara ödmjuka inför det, och vara beredda att ompröva gång på gång. Men jag tror att vi kan vara rätt säkra på att antalet livesända nyhetstimmar producerade av svenska redaktioner kommer att fortsätta öka en bra tid framöver.

Och det är ju jättebra för tittarna.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle

Ps. Ikväll sänder vi live från Berlin och firandet av murens fall för 25 år sedan. Muren återuppstår i form av tusentals ballonger som ska stiga upp mot skyn. Missa inte det på TV4 Play.

Senast uppdaterad: 2014-11-07

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.