2014-06-23

Spaning kring nyhetsstudios

I år har barnen dukat till midsommarmiddag med små namnlappar i servetterna de vikt och dekorerat med blommor. Det ser fint ut och de får beröm.

Tre i vår stora familj jobbar med TV, och det visar sig att namnlapparna fyller en funktion. "Ni måste sitta långt ifrån varandra, annars pratar ni bara om olika program och det är inte kul”.

På väg hem i bilen lyssnar jag på reprisen av ”Stil" i P1 där programchefen Eva Landahl berättar om när Aktuellt gjordes om. Detaljer om ljussättning och studioteknik kan nog trötta små öron mer än prat om program, och nu sitter jag med hörlurar på. TV4 är inne på resan mot ny kvällsstudio, grafik och innehåll. För oss som är en del av den processen är varenda erfarenhet någon annan gjort värd att lyssna noga på.

Vi vill för TV4:s tittare bygga en ny studio med känsla av rymd och ljus. En storslagen studio där grafik och uttryck är tänkta för nyheter på stora tv-skärmar. För mobiler och surfplattor kan den mindre livestudion vi redan har anpassas för en enklare produktion.

Här påminner vår vision om den SVT hade inför nya Aktuellt. Eva Landahl berättar om när hon beställde musiken som skulle sätta tonen:

Den "skulle vara lite som James Bond, man åker in och kommer utifrån hela världen. Jag ville ha det här stora, pampiga, glassiga".

Efter ett svep över globen skulle tittarna landa tryggt hos nyhetsankarna.

Det här måste man ju säga att Aktuellt uppnått. Jag hör till dem som tycker att omgörningen blev en förbättring, även om de många tekniska problemen initialt måste ha ökat konsumtionen av huvudvärkstabletter på SVT. Väl medvetna om komplexiteten i ett sådan här projekt, ber vi nu tv-gudarna om en hygglig hantering.

TV4 kommer dock inte att likna Aktuellt i uttryck. Vi är olika i grunden, och det är bra. Det behövs ett SVT och det behövs ett TV4.

Om SVT vill erbjuda en trygg plats att landa på, vill vi snarare öppna alla fönster och ta med tittarna ut på gatorna.

I praktiken betyder det till exempel att någon av våra reportrar eller kommentatorer hellre ska stå vid platsen för en nyhetshändelse och ge en fördjupad insikt, än sitta inne i vår studio. Det betyder att vi hellre chansar och kör en Skype-intervju med den som är mest spännande att intervjua kring ett skeende, än tar den expert som kan komma in. Det betyder att vi med ny teknik försöker skapa möjligheter att ta tillvara de 25 reportrarna runt om i landet vi nu utökat riksredaktionen med. Om SVT är trygga, vill vi vara lite mer oväntade. Vi vill vara i ögonhöjd med tittarna, och för alla i hela Sverige.

TV4 har lite friare tyglar än SVT, som har sin ”opartiskhet" att ständigt förhålla sig till. Vi är försiktiga med att ta ställning på nyhetsplats, och det ska vi fortsätta att vara, men vi är friare att driva frågor och tydliggöra våra värdegrunder. I Almedalen nästa vecka kommer till exempel vårt nyhetsankare Bengt Magnusson att leda diskussioner kring människors lika värde inom ramarna för kampanjen "Nollrasism" som TV4 drivit sedan 15 år. Hade Claes Elfsberg kunnat göra det? Jag gissar att frågan i alla fall hade prövats hårt.

I förra veckan besökte jag Sky News i London tillsammans med vår studioprojekledare, producenten Chris Mansson. Sky News är ett föredöme när det gäller att vara som de själva säger "on the place". Det vill säga där det har hänt, live i regn eller blåst. På Sky är de just nu särskilt nöjda över sin nya supervideovägg. En skärm i ett format liknande en gigantisk iPad. Deras nyhetsstudio ligger mitt på redaktionsgolvet. Det ger en känsla av nyhetsredaktion som aldrig sover, liv och rörelse. Jag är lite förvånad över att det faktiskt inte syns mer i sändningarna i tv-rutan.

Men studiobyggen är att kompromissa. Det gäller oavsett budget och visioner. Det vet om någon Simon Jago, exekutiv creative director på londonbaserade byrån BDA. Han har skapat nyhetsstudios för TV-bolag runt om i hela världen. Al Jazeera, ITV, Channel 4, Sky News, BBC, meritlistan kan göras lång. Nu hjälper han oss på TV4 att visualisera det vi försöker åstadkomma.

Den här studiospaningen i slutet av midsommarhelgen får avslutas med tre av Jagos viktigaste råd:

- Tänk på ljuset. Helt avgörande. Välj tekniklösningar och takhöjd som stöttar bra ljussättning. Välj färger som hellre smickrar programledare och gäster än gör dem till exempel grönaktiga i synen.

- Krångla inte till det. Det finns många avancerade lösningar, men de ska fungera i vardagen och för anställda med olika kompetens.

- Torrkör tillräckligt. Se till att det finns marginaler. Du vill inte ha kaos inför en samlad tv-publik.

Senast uppdaterad: 2014-06-23

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.