2014-04-15

Svar på öppet brev från lokala nyhetschefer

Jag har stor förståelse för den upprördhet och oro som förra veckans besked kring lokal-tv skapat hos medarbetare på Nyhetsbolaget och bland politiker runt om i Sverige.


Jag delar också de lokala nyhetschefernas beskrivning av vår lokala organisation som väl fungerande, och framgångsrik ur ett journalistiskt perspektiv. Den är mer än väl fungerande. Ni som jobbar med de lokala nyheterna har ett imponerande driv, en fin kontakt med våra tittare, och har dessutom många gånger under åren ställt upp och tänkt om och nytt.


TV4 har alltid haft ett brett publicistiskt uppdrag, från skildringar av konflikter i världen till svenskt småstadsliv. Från Kiev till Kalmar. Vi strävar efter ett varmare tilltal än våra konkurrenter, med starkare profiler och ett innehåll som både engagerar och påverkar.


Samtidigt som vi i förra veckan meddelade det dystra beskedet om lokal-tv, lämnade våra utsända rapporter från Ukraina. Kalla faktas granskning av färjor och Silja Tallink-chefens uttalande om kvinnliga passagerare blev dygnets mest delade. Nyheterna har granskat pengaregnet över generaldirektörer, och sälungen från Sundsvall blev igår en celebritet sedan inslaget spridits av internationella tv-bolag och sociala medier.


Nu kommer vi att förlora ett lokalt perspektiv. Det finns lokala politiker och makthavare som går tryggare från granskning. Ingen tvekan om det.


Men samma tittare som ser lokala nyheter, väljer också våra riksnyheter. Vi kommer att kraftsamla för att ge dem det bästa vi kan. Riksredaktionen förstärks direkt med reporterkraft. Vi gör ett nytt program med våra utrikeskorrespondenter. Vi ska ge tittarna mer av fördjupning i olika kanaler, och ser över hur kvällsnyheterna kan utvecklas. Vi prövar nya format på olika plattformar, och sänder redan långt mer live kring stora nyhetshändelser än för bara några år sedan. Våra nyhetsankare, kommentatorer och reportrar är en stor tillgång som ger TV4 en egen och stark röst i nyhetsflödet.


TV4 är det enda kommersiella tv-bolag i Sverige som utmanar SVT när det gäller nyheter och samhällsprogram. Det ska vi fortsätta att göra på riksnivå. Det gör public service bättre, och det stärker demokratin. 


Med facit är det ju lätt att säga som många i branschen gör, att TV4 borde ha börjat satsa målmedvetet på en digital nyhetsposition redan för tio år sedan. Nu är utmaningen naturligtvis mycket större.


Men vi ser med försiktig optimism på ökande siffror för nyheter i Play, på TV4.se och Youtube. TV4 var också först i Skandinavien med att ge tittarna möjlighet att se våra program i Apple TV.


Den lokala journalistiken är satt under press – i alla distributionsformer. För oss på TV4 är det svårt att se någon affärsmodell som kan bära vad den kostar. De lokala tidningarna kämpar också med vikande upplagor, en svagare annonsmarknad och krav på digital omställning, men de har en annonsmodell som är kopplad till lokalt innehåll.


Det har tyvärr inte TV4. Våra annonsörer vill, i våra linjära kanaler, synas i riksprogrammen. De lokala tidningar som ger sin publik tv, har hittills valt att framförallt bygga upp sin tv-verksamhet på annat sätt, än att köpa tv-klipp av till exempel Nyhetsbolaget.


Lokala nyheter är definitivt efterfrågade hos en lokal publik. Ju lokalare desto intressantare. 24 editioner är egentligen för få, om vi ska vara riktigt lokala på de minuter vi sänder.


Digitalt har vi dock inte tablåbegränsningar. Men lika intressant som det kvarterslokala är för tittaren, lika svårt är det att bygga en annonsaffär på den lilla grupp som bor i det kvarteret eller på den orten. Så ser det i alla fall ut just nu. Ju mer lokalt, ju mer intressant, men ju snävare grupp som berörs. Annonsörer vill ha räckvidd.


Tittar vi på lokala nyhetsströmmar, det vill säga visade nyhetsklipp eller sändningar via Play som startats en genomsnittlig vecka i höstas, hittar vi Skaraborg i topp på 3091 startade strömmar. Bara 606 strömmar startades i Skellefteå. Tyvärr är den räckvidden alldeles för liten för att den ska kunna finansiera en ambitiös lokal tv-produktion.


Det är fullt möjligt att vi i framtiden kan öka vår lokala bevakning igen, på ett nytt sätt. Hitta andra former, och en ny affär som betalar den lokala journalistiken. Vem vet vilka möjligheter tekniken erbjuder framöver, eller hur konkurrensen ser ut? Det enda vi vet med säkerhet är att det förändras snabbt.


TV4 gjorde ett starkt resultat förra året. Men god ekonomi är inte ett givet tillstånd. Vår omvärld är kanske mer oförutsägbar än någonsin just nu. Förra året försvann ca 400 journalistjobb i Sverige, och alla stora rikstidningar har genomfört olika sparpaket. Vi vill undvika att hamna i en situation där vi tvingas skära ner på allt i vår nyhetsverksamhet i en nedåtgående spiral.


I det läget har vi valt att prioritera den nationella nyhetsbevakningen för så många som möjligt. Precis som för alla stora riksmedier ligger vår centralredaktion i Stockholm. Men vi vill också att nyheter produceras av reportrar som har sin vardag utanför huvudstaden. Vi tror att det breddar perspektiv och tilltal. Vi tror inte att de kan ersätta lokal-tv. Inte alls. Deras uppdrag är att nyhetsbevaka med ett riksperspektiv.

 

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle, TV4

Senast uppdaterad: 2014-04-15

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.