2015-11-17

TV4 blev förstahandsvalet

Vi gör tv för vår publik.

Vid stora nyhetshändelser finns ofta ett behov hos tittarna att vända sig till de stora tv-kanalerna. Den här veckan är inget undantag. TV4 rev tablån och sände nyheter dygnet runt både linjärt och digitalt.

Och för ett nyhetsteam som oavbrutet rapporterat om terrorns konsekvenser på Paris gator eller tömt kaffemaskinerna här på redaktionen i Stockholm, ger summeringen ett tydligt besked.

Rapporteringen har haft stor betydelse för människor.

TV4 Play noterade en ny rekordvecka med 9,2 miljoner strömmar, där drygt 2,6 miljoner såg nyhetsinnehåll.

Helt utan autostarter. Och många har tittat länge.

De senaste dygnen har nyheternas liverapportering dominerat trafiken. Bara digitalt såg användarna tillsammans över en halv miljon timmar nyhets-tv under förra veckan, 550 000 timmar. Varje startad ström sågs i snitt drygt 12 minuter.

Den här helgen gick TV4 också urstarkt linjärt. Vid stora samlande händelser brukar public service vara förstahandsval, och det är givetvis helt i sin ordning givet deras samhällsbärande roll. Att så många valde TV4 istället beror sannolikt på flera faktorer, men först några siffror.

Nyhetsmorgon hade terrorns första morgon i snitt 530 000 tittare, med en topp på 690 000. Och tittar vi på så unga som 15-29 når vi andelar under Nyhetsmorgon på otroliga 71,4 procent.

Mellan 07.00 och 12.30 är titten på TV4 nära dubbelt så hög som på SVT2, som var SVT:s huvudkanal för sina extrainsatta Rapportsändningar, i snitt 449 000 kontra 260 000. Drar vi ut titten över dagen till 18.00 minskar skillnaderna, men fler tittar fortfarande på TV4. Därefter blir jämförelsen otydligare då vi gör en paus i nyhetsbevakningen linjärt för Postkodmiljonären och Så mycket bättre.

Tittar vi på dygnsandelen för TV4 i åldersgruppen 15-64 under lördagen låg den på 27,7 procent, SVT1 hade 10,6 och SVT2 hade 14,3. Och även under söndagen var TV4 största kanal i alla målgrupper.

Har SVT tappat fotfästet som nyhetsförmedlare med trög start och svagare siffror än de brukar? Nej, självklart inte. Public service är ett stabilt tåg, med hög trovärdighet, stora resurser och lång rutin. De kommer igen.

Men det är bra för dem att bli utmanade. Precis som det är för oss etablerade tv-producenter att möta ilskna jyckar och getingar på fältet med nyköpta mikrofoner. Vi behöver blir snabbare. Vi behöver utmanas. Även TV4 var ute för sent i fredags kväll, en timme snabbare än public service men efter kvällstidningarna.

Just i den här skrivande stunden sänder vi tre livesändningar utanför tablå. Expressen sänder också tre, men sändningarna rörs ihop och grafik om terror hamnar över rapportering om Lisa Holm osv. Så kommer det inte heller att vara framöver. Vi blir snabbare, de leveranssäkrare.

Ändå gör vi olika saker. Vi har allihop olika tilltal, fokus och olika kontrakt med tittarna. Att många aktörer gör tv, är inte konstigare än att många olika medier sysslar med bokstäver.

När vi på TV4 summerar nyhetsveckan med några dygns distans kommer vi att fundera över liveteknik och bemanningsbehov över dygnet. Vi fortsätter också strategiarbetet att optimera den totala nyhetsbevakningen linjärt och i TV4 Play, var vi ska sända när.

Vi kommer också att glädjas åt en gedigen insats av vårt nyhetsteam. Några nyckelfaktorer bidrog till starka sändningar under flera dygn.

  • Nyhetsmorgon på helger har en etablerad position med hög titt. Efter att ha sänt hela natten linjärt och digitalt, tar Nyhetsmorgon vid med tidigarelagd start 06 och bär tittarna in i dagen. All tidigare planering slängs ut.
  • Helgledigheter avbryts direkt. Erfarna ankare, programledare, reportrar, kommentatorer, bildproducenter och redaktörer rings in eller skickas ut på gatorna.
  • Ett högt tempo leds av lugna och säkra programledare. Utrikesprofiler med många, många års tv-erfarenheter i ryggen sitter ständigt in eller lämnar rapporter från Paris gator. Soffan byts mot mer framåtlutade positioner runt köksbordet. Split-screens används frekvent för att undvika instängd studiokänsla, med ständiga samtal med medarbetare på fältet. Ministrar och tunga gäster varvas under dagen. Snabba uppdateringar mellan analyser i försök att omfatta vidden av terrorn. Nyhetsstudion utnyttjar sina nya skärmar och positioner. Grafiken stöttar hela tiden berättandet. Och bildproduktionen sitter sömlöst och snyggt.
  • TV4:s team för sociala medier gör en jätteinsats och styr om alla poster i TV4:s konton, säkrar rätt tonalitet och för en ständig dialog med tittarna.
  • Kanalen river tablån och färgar TV4:s logotyp i trikolorens färger.

Det finns alltid saker att slipa på, men för oss blev veckan som gick ett styrkeprov som nyhetsorganisationen bestod, under ledning av nyhetschef Anders Oxelström och helgchef för Nyhetsmorgon Johanna Thulin. Bakom dem ett urstarkt team, och ett fungerande lagarbete.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

 

Senast uppdaterad: 2015-11-17

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.