2015-03-18

Tittarna älskar Nyhetsmorgon!

Nyhetsmorgon går urstarkt.

Trots ny konkurrens om tittarnas tid, och ett generellt tapp i titt på tv i traditionell form, ökar tittandet på Nyhetsmorgon både linjärt och digitalt.

Faktum är att de första två månaderna i år, andelsmässigt i åldersgruppen 12-59 år, är de bästa på 14 år!

Digitalt samma period ökar strömstarterna med 260 procent.

Det här är ett fantastiskt betyg åt alla som jobbar med innehållet i vårt morgonprogram. Det är också ytterligare ett bevis på att innehåll som intresserar publiken fungerar såväl linjärt som digitalt, och sannolikt driver tittande åt bägge håll.

Nyhetsmorgon ökar i totalt tittande linjärt. Vi ökar i andelar i förhållande till andra tv-kanaler. Och helgerna lockar en allt yngre publik.

Här är lite siffror:

- Det totala antalet tittare linjärt på Nyhetsmorgon har hittills i år ökat med 8,5 procent på vardagar, och 14,7 procent på helger.

- Tittar vi på den nya målgruppen för TV4, 15-64 år, ökar Nyhetsmorgon vardagar med 2,2 procent.

- Tittar vi på den snävare målgrupp TV4 använt tidigare, 12-59 år, ser vi den största ökningen på helger. Vi ökar från år 2013 till 2014. Och tittar vi på de två första månaderna 2015 ligger andelen tittare i den målgruppen på 32,4 procent. För att hitta en högre siffra under samma period får vi gå tillbaka ända till 2001!

- Räckvidden, det vill säga hur många olika personer som sett programmet linjärt, ligger under vardagarna i genomsnitt i år på 680 000 tittare per program. Motsvarande helgsiffra är en miljon tittare per program.

- Digitalt ökar Nyhetsmorgon kraftigt. De två första månaderna i år med hela 260 procent. Tittandet ökar på såväl programnivå som klipp.

Det är naturligtvis väldigt roligt att vårt morgonprogram går så starkt linjärt, trots att det totala tittandet på linjär tv sjunker för hela branschen och konkurrens om tittarnas tid ökar. Just nu tar vi andelar från SVT och andra aktörer. Det ger oss andrum, och utrymme att växla upp digitalt via mobil, Apple TV, surfplattor osv.

Att programmet går så bra beror naturligtvis på att redaktionen och de ansvariga för programmen gör ett mycket bra jobb med att välja rätt ämnen och producera dem väl. Och att våra profiler är så högt skattade av tittarna.

Den kraftiga digitala ökningen visar att vårt pågående arbete med att ställa om digitalt börjar betala sig. Vi har fortfarande en hel del kvar att göra, men nu börjar vi se resultat.

Arbetet med att utveckla Nyhetsmorgon fortsätter med full kraft under ledning av Alexandra Forslund, beställare på TV4, Martin Sundsten, exekutiv producent, Johanna Thulin, helgproducent och Johan Arkert digitalt ansvarig, de tre sistnämnda på Nyhetsbolaget.

Och snart är vi klara att premiärsända i vår helt nya studio. Det kommer jag att återkomma till!

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

Senast uppdaterad: 2015-03-18

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.