2016-03-15

Vill tv-publiken bli hajmat eller vara nyhetsreportrar i amerikanska valet?

Vi står på en bakgård i Austin, Texas, vackert insprängd vid en smal kanal. New York Times demonstrerar sin satsning på virtual reality, VR, och på borden ligger papplådor med VR-glas.

I min låda tittar jag på Melodifestivalen. SVT sänder med 360-teknik. Det är ganska oskarpt och lite rörigt, men den teknik SVT använder är bland de bästa som går att få än så länge.

Så är det för oss alla som testar nu. TV4 har sänt såväl Idol som nyhetsreportage, och visst är det ännu långt ifrån självklart att du vill sitta med en låda i pannan och se på fladdrig tv.
Men här på festivalen South by Soutwest i Austin flyger visionerna högre än så.

På TV4 drivs VR-utvecklingen av innovationschef Per Åström, som brukar betona vikten av en organisationskultur som vågar testa utan att alla delar i affär, teknik och innehåll är på plats. Den hållningen vinner stöd i en lång rad paneldiskussioner här.

Det är naturligtvis också därför vi på TV4 prövar innan vi ens har hittat vår publik. New York Times VD Mark Thompson formulerar det som en nödvändighet att investera i VR om du ska vara "on the edge of storytelling".

Och visuell storytelling är ju exakt vad vi gör inom tv, så att branschen drabbats av viss kollektiv upphetsning är knappast märkligt. Den här tekniken är något helt nytt, den kan ta oss längre in i den visuella magin än vi hittills varit. Den kan placera dig som tittare mitt i ett skeende, som åskådare, eller som deltagare.

Maureen Fan, VD på Baobab som hon själv beskriver som VR-världens motsvarighet till Pixar studios, deltog i diskussionen "Virtual reality: streaming, discovery and monetization" Hon pratade om en ny publikgrupp. Om vi hittills talat om tittare, och sen användare, kan vi nu prata om medverkande eller så kallade "co-editors". Hon riktade en uppmaning till alla innehållsproducenter att nu på allvar börja producera för VR.

Ben Nunez, VD på Littlstar, berättar med inlevelse om VR-upplevelsen att vara fast i en hajbur, som går sönder då bestarna attackerar. Han kom undan, men är besviken över att han inte fick uppleva känslan av att bli sliten i stycken.

Det finns många demos och fantastiska idéer om upplevelser som presenteras här i Austin, men färre exempel på innehåll som fyller upp de tekniska möjligheterna. Än så länge löper VR-tekniken en bra bit före berättelserna.

Mark Thompson menar att VR erbjuder fantastiska möjligheter för nyhetsberättande och underhållning, inte alls bara för gaming (eller porr som är ett mindre diskuterat men växande användningsområde). Den som laddar ner deras VR-app kan se att de satsar ambitiöst. Men det är nog en bit kvar till publiksuccé.

Dock gör de ju helt rätt. Inte heller vi på TV4 vet riktig än hur affären ser ut eller vad människor i vår TV4-värld vill ha. Men vi kommer inte att få svar om vi inte fortsätter att pröva.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

Senast uppdaterad: 2016-03-15

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.