2016-05-26

I sommar samlas Sverige

Det var sportjournalisten Erik Niva som satte ord på känslan. Att fotboll kan vara någonting mer än 22 personer som jagar en boll i 90 minuter – någonting värdefullt för fler än de som står sporten närmast. Någonting som också TV4 & C More står för och kan hjälpta till att bygga vidare på.  

”Här finns Guidetti och Ibrahimovic, här finns U21-landslaget, AIK, Norrköping, MFF, Östersund, Dalkurd och alla de som bevisat att det lönar sig att tänka nytt och att tänka ungt i en tid då Sverige förändras snabbare än någonsin tidigare. Mer än något annat står vår fotboll nu för mångfald, inkludering och framåtanda. Fotbollen får mig att tro på det här landet och framtiden som väntar oss.” (Erik Niva på Instagram)

Konceptet #viärsverige föddes alltså i en diskussion om att en kampanj för ett fotbollsmästerskap skulle kunna vara någonting större, viktigare och mer inkluderande än själva matcherna. #viärsverige skildrar och hyllar det moderna Sverige, med en mångfald av människor som oavsett yttre olikheter och bakgrund delar samma starka längtan efter sommarens gemenskap och glädje.

Istället för att göra en klassisk traditionell mästerskapskampanj, riktad till en redan fotbollsintresserad publik, med några snygga matchklipp på Zlatan, en massa män som sjungandes vandrar med flaggor i hand mot arenan, så vinklar TV4 kameran mot alla i Sverige som på olika sätt kommer att samlas med vänner, familj och kollegor, egentligen oavsett fotbollsintresse, för att umgås och uppleva någonting fint tillsammans.

Bärande i filmen är sången och melodin, en egen version av den kända franska barnvisan Broder Jakob. Den är smittande enkel att sjunga med i och har potential att bli en riktig sommarplåga

Förutom kampanjfilmen, som kommer att visas som trailer i olika längder och versioner (textad, sing-a-long etc.) i TV4-Gruppens kanaler, så kommer den även att visas på Facebook, Instagram och i andra digitala miljöer. Hos ENT dyker den upp hos några kända profiler som tolkar kampanjen på sitt sätt. Filmen kommer även att synas i offentliga utrymmen närmare inpå mästerskapet.

Förhoppningsvis kommer #viärsverige också att synas i Bonnier Broadcastings olika kända profilers, programledare och deltagares egna sociala flöden. Det finns egentligen inga begränsningar och vi kommer inte att styra kampanjens alla uttag. Alla som vill får delta och det är ju precis det som är budskapet. Hela Sverige samlas i sommar och deltar så mycket de vill. 

 

 

 

Senast uppdaterad: 2016-05-26

Johan Seidefors

Marknadschef 

TV4-historia: Anställdes som marknadschef för TV4 Gruppen november 2013

Innan dess: Kommer närmast från fem år på kommunikationsbyrån Prime, som Partner och Kundansvarig. Dessförinnan sex år som marknadschef på skivbolagen BMG och Sony Music.

Viktigaste mediefrågan: Ur ett användarperspektiv: Digitaliseringens möjligheter och demokratiseringen av medieindustrin.

Senaste av Johan Seidefors